Quickscan digitale leescoach

Quickscan digitale leescoach

Aan de hand van deze quickscan kan je de stand van zaken van jouw leesonderwijs analyseren. De quickscan peilt naar de vijf sleutels van effectieve leesdidactiek: functionaliteit, interactie, transfer, strategie-instructie en leesmotivatie.
Geef voor onderstaande vragen aan in welke mate je akkoord bent met de stellingen. Slechts één antwoord is telkens mogelijk.

Ik ben een leerkracht in het

Functionaliteit

‘Hoe kan ik (voor)lees- en luisteractiviteiten uitdagend, zinvol en betekenisvol maken?’

Het is voor de leerlingen duidelijk waarom we precies de geselecteerde verhalen of teksten (voor)lezen in de klas.
Er is een helder, uitdagend en authentiek doel aan de geselecteerde verhalen of teksten gekoppeld.
De leerlingen vinden de geselecteerde verhalen of teksten en het doel interessant en uitdagend.
Het doel is op natuurlijke wijze verbonden met de verhaal- of tekstsoort: we gebruiken de geselecteerde verhalen of teksten niet voor een kunstmatig doel.

Interactie

‘Hoe stimuleer ik interactie tijdens mijn (voor)lees- en luisteractiviteiten?’

De leerlingen moeten coöperatief samenwerken om de opdracht tot een goed einde te brengen.
De leerlingen moeten met elkaar in interactie gaan over en aan de hand van de geselecteerde verhalen of teksten.
De leerkracht begeleidt de leerlingen voor, tijdens en na het (voor)leesproces door intensief met hen in interactie te gaan over de geselecteerde verhalen of teksten en het onderwerp.
De leerkracht begeleidt de leerlingen voor, tijdens en na het (voor)leesproces door intensief met hen in interactie te gaan over het (voor)leesproces.

Transfer

‘Hoe stimuleer ik begrijpend lezen en luisteren in alle leergebieden?’

De inhouden van de geselecteerde verhalen of teksten komen terug binnen een groter thema of project.
Aan de (voor)lees- of luisteropdracht is een verwerkingsactiviteit van een andere aard gekoppeld (muzische activiteit, STEM-project, bewegingsactiviteit, …)
Ook binnen andere lessen of activiteiten wordt aandacht besteed aan de (voor)lees- of luisterstrategieën die tijdens deze les centraal staan.
De (voor)lees- of luisteractiviteit biedt kansen om leerlingen te motiveren om na deze activiteit verder of meer te beluisteren of lezen (inclusief thuis).

Strategie-instructie

‘Hoe help ik mijn leerlingen bij de complexe, mentale processen die belangrijk zijn bij begrijpend lezen en luisteren?  Hoe ondersteun ik mijn leerlingen bij het bewaken en verhelderen van tekstbegrip en oriëntatie?’

Tijdens de les of activiteit wordt expliciet aandacht besteed aan (voor)lees- of luisterstrategieën.
Er worden expliciete (voor)lees- of luisterinstructies gegeven zodat de leerlingen duidelijk weten hoe ze de geselecteerde verhalen of teksten moeten beluisteren of lezen om hun doel te bereiken.
De leerkracht modelleert en doet hardop denkend voor hoe de leerlingen aan de slag dienen te gaan met de geselecteerde verhalen of teksten.
De leerlingen krijgen kansen om (voor)lees- of luisterstrategieën in te oefenen, en worden daar op gewezen.

Leesmotivatie

‘Hoe stimuleer ik de intrinsieke lees- en luistermotivatie van mijn leerlingen?’

De leerlingen hebben inspraak bij de selectie van de verhalen of teksten en/of het doel.
De leerlingen vinden de geselecteerde verhalen of teksten interessant, deze sluiten aan bij hun leefwereld.
De leerlingen vinden de geselecteerde verhalen of teksten uitdagend, deze sluiten aan bij hun niveau.
De leerlingen zijn in staat om de geselecteerde verhalen of teksten (met of zonder hulp) te beluisteren of (voor)lezen. Ze ervaren succes en een gevoel van meesterschap.

Opgelet!

Download eerst je resultaten als pdf voor je ze indient. De resultaten van je quickscan kunnen door ons worden gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden.

Hieronder zie je de resultaten voor jouw klas of school.

De figuur geeft weer hoe sterk jij of jouw schoolteam inzet op elk van de vijf sleutels. Elke sleutel krijgt een andere kleur. Hoe groter de oppervlakte van een sleutel, hoe sterker jij of jouw schoolteam inzet op die sleutel in kwestie. Hoe kleiner de oppervlakte, hoe minder sterk er wordt gewerkt in de klas of op school aan de sleutel. Kleine(re) oppervlaktes geven tegelijkertijd aan dat er kansen liggen om als leerkracht of schoolteam met de sleutel(s) aan de slag te gaan. Echter, dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn, gezien je er ook voor zou kunnen kiezen om nog meer in te zetten op net datgene wat al goed loopt of werkt in de klas of op school. Veel hangt dus af van de prioriteiten die jij of jouw schoolteam zelf stelt wat betreft leesonderwijs en effectieve leesdidactiek.  

De cijfers die vermeld worden op de figuur dienen louter om de figuur op een correcte manier visueel op te bouwen en weer te geven. Kortom, de cijfers zijn weinig relevant voor de interpretatie van de resultaten. 

Je kan onderstaande afbeelding met de resultaten downloaden om te gebruiken als referentie bij het zoeken naar (voor)lees- en luisteractiviteiten of werkvormen op onze website. 


“Ik denk dat er nooit genoeg boeken zijn.”

— John Steinbeck —