FUNCTIONALITEIT

Leerlingen helpen bij het bewaken en actief verhelderen van tekstbegrip en tekstoriëntatie.

Leerlingen helpen herstelstrategieën toe te passen.

Hoe pak je dit aan?

  • Activeren van inhoudelijke voorkennis
    van de tekst of het verhaal
  • Voorspellen wat er in de tekst of het verhaal zal staan
  • Leesdoelen vooropstellen
  • Zinnen opnieuw lezen of een blik vooruitwerpen in de tekst of het verhaal
  • Woordbetekenissen afleiden uit de
    context

INTERACTIE

Leeractiviteiten ondersteunen door interactie tussen leerlingen onderling,
leerling en leerkracht, leerling en leesnetwerk.

Begeleiding vindt best plaats
voor, tijdens en na het (voor)lezen of luisteren.

Hoe pak je dit aan?

  • Coöperatief lezen
  • Dialogic Reading
  • Duolezen
  • Binnenkring/buitenkring
  • Werkblaadjes bij leesboeken
  • Boekpromotie
  • Leesouders (niveau-lezen)
  • PALS

STRATEGIE-INSTRUCTIE

Leerlingen helpen bij complexe,
mentale processen die belangrijk
zijn bij begrijpend (voor)lezen of luisteren.
Bijvoorbeeld bij leeractiviteiten
als vragen stellen, de inhoud van een tekst of verhaal visualiseren, voorkennis activeren,
verbindingen leggen,
samenvatten,
de structuur van een tekst of verhaal herkennen…

Hoe pak je dit aan?

  • Modeling/demonstreren
  • Sporenbeleid
  • Differentiatie
  • Expliciete instructie
  • Klasgesprek
  • Schematiseren
  • Woordenveld/mindmap
  • Onderwijsleergesprek
  • Rollenspel
  • CSR

LEESMOTIVATIE

Leerlingen intrinsiek motiveren om te willen (voor)lezen en luisteren.

Leerlingen helpen ontdekken
welke (voor)lees- en luisteractiviteiten ze interessant en leuk vinden.

Hoe pak je dit aan?

  • Doelgericht (voor)lezen of luisteren
  • Samenwerking stimuleren
  • Bibbezoek
  • Boeken in de klas
  • Leerkracht als rolmodel
  • Inzetten op autonomie: boekvoorkeur en rekening houden met individuele interesses van de leerlingen
  • Competentie versterken: als leerling vertrouwen in het eigen kunnen stimuleren en aandacht hebben voor succeservaringen

TRANSFER

Stimuleer begrijpend (voor)lezen en luisteren in alle leergebieden, vakken en activiteiten en houd daarbij rekening met alle didactische leessleutels. Lezen doen we altijd en overal.

Hoe pak je dit aan?

  • Werk aan een breed leesnetwerk
  • DENK!
  • CORI
  • Vakoverschrijdend werken
  • Projectwerk
  • Excursies