Jigsaw is een werkvorm van samenwerkend leren die verwijst naar het principe van een legpuzzel. Je verdeelt de inhoud in gelijke delen (de puzzelstukken). Vervolgens leggen de leerlingen die samen en komen tot één inhoudelijk geheel (de puzzel). Deze werkvorm kan je inzetten bij wat complexere inhouden, maar best niet bij totaal nieuwe concepten. Je moet de inhoud ook gemakkelijk naast elkaar kunnen leggen. Jigsaw is dus niet geschikt voor inhouden die op elkaar voortbouwen.
Similar Posts
GENUMMERDE HOOFDEN
Genummerde hoofden is een werkvorm waarbij de leerlingen in tweetallen of viertallen samenwerken om het eens te worden over de…
Boeken… hoe worden ze gemaakt?
Het is de eerste les rond het thema boekdrukkunst in de late middeleeuwen. In deze les oefenen deleerlingen op begrijpend…
Heksen
Drie verschillende voorleesboeken over heksen geschikt voor het eerste leerjaar.
Interactie | Lagere school | Leesmotivatie | Secundair onderwijs | Strategie-Instructie | Transfer | Werkvormen
MINDMAP STRATEGIE
Met een mindmap kan je op een visuele manier de relatie tussen bepaalde onderwerpen weergeven. Het wordt gezien als een…
Een nieuwe uitvinding
Dit is de tweede les rondom het thema boekdrukkunst in de late middeleeuwen. In deze les oefenen de leerlingen verder…