Similar Posts

Think – pair – share (TPS)
TPS is een coöperatieve strategie waarbij leerlingen eerst het antwoord op een vraag voor zich bedenken, dan in duo’s of…

Intensief voorlezen en dialogisch voorlezen (CRI)
Bij intensief voorlezen of close reading staat de tekst of het verhaal centraal. De leerkracht leest een (stuk van een)…

Intensief voorlezen en dialogisch voorlezen – Directed reading thinking activity (DRTA)
Bij DRTA maken leerlingen eerst voorspellingen over een verhaal, om vervolgens te beluisteren en na te gaan of hun voorspellingen…

Self-regulated strategy development (SRSD)
SRSD is een algemene aanpak om zelfregulerend leren aan te leren, die hier toegepast wordt op lezen. Leerlingen leren strategieën…

Peer-assisted learning strategies (PALS)
Bij PALS worden twee leerlingen, een vaardige lezer (de tutor) en een minder vaardige lezer (de tutee) aan elkaar gekoppeld…

DENK! Werk aan groei en begrip
DENK! vertrekt vanuit thema’s en koppelt zo begrijpend lezen aan de inhoud van andere vakken. Binnen elk thema lezen leerlingen…