Het leesapparaat is een werkvorm waarbij leerlingen actief vragen stellen aan elkaar over een tekst. Ze leren per twee door te observeren. Ze verbeteren minder succesvolle aanpakken en komen zo tot een steeds betere aanpak. Leerlingen werken in tweetallen: de een heeft de tekst voor zich en de ander niet. Door de juiste vragen te stellen, moet de leerling die de tekst niet heeft, achterhalen wat er in staat.
Similar Posts
Functionaliteit | Interactie | Lagere school | Secundair onderwijs | Strategie-Instructie | Werkvormen
BINNEN- EN BUITENKRING
Binnen- en buitenkring is een coöperatieve strategie die gelijkaardig is als de Think-Pair-Share strategie. De leerlingen beantwoorden in duo vragen…
Naar de tandarts!
De les begint met voeldozen, waar materiaal in zit om je tanden te poetsen. Zo komen de leerlingen op een…
DENK! Werk aan groei en begrip
DENK! vertrekt vanuit thema’s en koppelt zo begrijpend lezen aan de inhoud van andere vakken. Binnen elk thema lezen leerlingen…
Interactie | Lagere school | Leesmotivatie | Secundair onderwijs | Strategie-Instructie | Transfer | Werkvormen
MINDMAP STRATEGIE
Met een mindmap kan je op een visuele manier de relatie tussen bepaalde onderwerpen weergeven. Het wordt gezien als een…
Collaborative strategic reading (CSR)
Deze aanpak combineert strategie-instructie met coöperatief leren.
GENUMMERDE HOOFDEN
Genummerde hoofden is een werkvorm waarbij de leerlingen in tweetallen of viertallen samenwerken om het eens te worden over de…